torsdag 20 augusti 2015

En riktig Ölandskofta

Jag har stickat en kofta. Utan mönster. Det märks, men jag är jättenöjd ändå.
Det är en enkel modell, stickad uppifrån och ner så att man kan prova efterhand, i dubbelt lingarn på stickor 4.

Det som känns extra kul är att den är stickad i garnerna Kalinka från Karin Öberg, färg Cikoria (225 g), och Linea från Ullcentrum, färg Cornflower (ca 100g). 

Bägge garnföretagen är verksamma på Öland och arbetar med naturliga material. Bägge drivs av starka kvinnor. Dessutom är de bägge blommorna två av mina favoriter. Just nu pryds alla vägrenarna av cikoria och trots att jag vet att vi borde tänka på säkerheten och slå dikesrenarna är jag så glad att de står där och lapar augustisol när jag cyklar förbi dem. 

Lin är ju ett material som kan dra sig och hänga ut sig lite så jag har sytt i knappband innanför knappkanterna.
Jag hittade det här bandet i Mörbylånga häromdagen när vi turistade på vår egen ö i ett café som också hade en liten butiksdel. Ölands Söderbönor café och butik heter det och kan starkt rekommenderas.

Koftan känns bra och den kommer passa till både byxor och klänningar och jag tycker att jag fick till en passform som passar mig. Jag testade att använda självutlösaren då det inte fanns någon hemma idag, det var inte det lättaste...
... men ni ser ju att den passar. Och den kommer bli mjukare och mjukare ju mer jag använder den.

Jag är dock inte nöjd med knapparna, men tills jag hittar några som är lite större så får jag ha dessa helt enkelt.

På måndag reser jag till Rom i fem dagar och jag har sytt en ny klänning enkom för detta tillfälle. Men det får bli ett annat blogg-inlägg.

Ha det gott!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar