onsdag 30 september 2015

Biskop Anna-Karin

Om jag inte minns fel så var det på hösten 1998 som jag under några månader mellan två utbildningar var satt i "arbetsmarknadsåtgärd", som det så fint heter. Jag befann mig på ett projekt som kallades "Systugan" där ett antal kvinnor satt och sydde och slöjdade i en gemensam lokal med en handledare. Det var toppen. Jag fick sy, sticka och pyssla hela dagarna och dessutom mot ersättning. En del alster såldes, medan en del alster fick följa med mig hem. Ett av dessa alster är min biskop som min dotter Anna häromveckan fick syn på och döpte till Anna-Karin. Hon blev genast ett stöd i mina studier...
- Hur kommer det sig att du sydde mig egentligen?
- Det var ett misstag. Eller mer att du valde själv att bli till.
- Hur då, menar du?
- Vi sydde väldigt mycket tomtar på Systugan. En speciell modell som var ganska stor, med kläder och allt. En dag stickade jag en av de röda luvorna fel. Den såg mer ut som en mitra, en biskopsmössa, och då slog det mig att jag skulle sy en biskop i undervisande syfte.
- Undervisande?
- Ja, jag arbetade som miniorledare då och tänkte att det var ett bra sätt att undervisa om kyrkoårets färger.
- Jaha, är det därför jag har så många olika mässhakar.
- Mmmm, men du jag läser här...
- Jag har en vit på mig nu...
- Ja, den har du alltid på dig. Vi kan inte ta den över huvudet eftersom den sattes dit innan jag sydde på ditt huvud.
- Huga! Aha! Är det därför de andra mässhakarna har en knapp över ena axeln.
- Ja... men du, jag läser här.. kan du inte göra något annat en stund?
- Nej. Jag vill byta mässhake nu.
- Men, alla är inte färdigsydda.
- Men två är det. Vi kan väl visa dem?
- Okej. Vi börjar med den gröna eftersom vi är inne i trefaldighetstiden nu då den används. Den gröna används mest av alla. Den gröna färgen är växandets färg.
- Som att växa och mogna i tro?
- Just precis! Upp på hyllan nu så jag kan ta en bild!

- Den här gillar jag, den matchar min hudton. Så gillar jag fisken också. En tidig kristen symbol, va?
- Japp, en av de första. Den symboliserar dopet och det eviga livet.
- Nu tar vi nästa!
- Men du, jag skulle verkligen behöva läsa det här...
- Det kan du göra sedan. Vi tar den blå nu!
- Okej.
- Jag gillar den här också. Så snyggt med silvertråden i kristusmonogrammet. När använder man den här?
- Den blå eller violetta färgen använder man i fastetider. Innan påsk och under advent och på julafton till exempel. Den violetta färgen symboliserar ånger, bot och bättring.
- Okej... Nu tar vi den röda!
- Nej, den är ju inte färdig.
- Jag såg den nyss.
- Ja, men jag har inte broderat något motiv på den än. Jag funderar fortfarande på den. Och på tal om fundera... jag borde verkligen fortsätta med mina studier nu.
- Visst. Men jag kommer tillbaka... var så säker.
- Det är bra. Gå och vila nu Anna-Karin så tar vi den röda en annan gång.
- Herrens frid!
- Herrens frid!

Suck! Jag skulle aldrig tagit fram henne igen. Nu får jag ingen ro förrän hennes alla mässhakar är färdiga. Men, det är väldigt roligt samtidigt. Sy och brodera små liturgiska plagg ger perfekt avkoppling från studierna emellanåt. Och vad är väl bättre avkoppling från teologiska studier än små liturgiska plagg med kristna symboler på?

Pax!

Petronella


2 kommentarer:

  1. Så fina! Jag gillar både Anna-Karin och hennes mässhakar. Och hur du skriver.

    SvaraRadera