måndag 14 september 2015

Makeover

Jag har några tröjor som har blivit ansatta av garderobsfukt. Snygga tröjor som jag gärna skulle vilja fortsätta använda. Men hur gör man? Snabbanta? Njaa... Göra om? Jaa! Som vanligt kommer alla sådana här idéer när jag har minst tid, men man får ta en stund då och då.

Eftersom jag aldrig vågat mig på att steeka en egenstickad tröja tänkte jag att det var läge att testa nu. Misslyckas jag så är det inte hela världen.

Sagt och gjort. Jag markerade ut partiet som skulle klippas upp med hjälp av nål och garn. Sedan sicksackade jag på bägge sidor om garnlinjen.
Därefter var det bara att klippa mellan sicksacksömmarna.
Nu kanske du anar vad det ska bli...

Sedan plockade jag med stickor nr 2 upp 170 maskor längs med kanterna och stickade en knappkant i enkel resår. När jag avmaskat den sista kanten klippte jag inte av garnet utan virkade en kant utmed hela kanten, vidare runt kragen, ner på nästa sida och vidare runt midjeresåren. Tre luftmaskor och en fast maska i var fjärde av tröjans maskor. Detta för att inte den nystickade resåren skulle bli ett "isolerat" parti och smälta in bättre i koftan. Ja, för det är ju en kofta den har blivit om du inte listat ut det redan. Det virkade varvet hjälper också knappkanten att hålla formen.

Knapparna är från en slaktad gammal herrskjorta och garnet, ett merceriserat bomullsgarn, fanns i gömmorna. Tröjan har jag fått en gång för länge sedan så makeovern var helt utan kostnad.

Ja, så enkelt kan det vara att göra om ett plagg man tröttnat på eller behöver vidga lite grand.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar