fredag 4 september 2015

Sockar

Jag har stickat ett par enkla sockar i storlek 30 (ca). Ett grundmönster jag har i huvudet sedan väldigt länge och som går att variera i det oändliga vad det gäller storlek och färg. Just dessa blev enfärgade med ett kort skaft i enkel resår. Hälen är en så kallad bandhäl och är väl inte den snyggaste, men den funkar ju och är lätt och snabb att sticka. Två TV-kvällar gick det åt till det här paret.
Det gick åt nästan exakt 50 g av ett akrylgarn som fanns i lagret och jag stickade med strumpstickor 2,5. Jag gillar när det blir tät struktur på sockor. Till just barnsockar är det bra med akrylgarn tycker jag eftersom det är lite enklare att tvätta. Och så växer de ju så snabbt. Barnen alltså.


Det var länge sedan jag stickade sockar och blev faktiskt lite sugen på att sticka lite mer avancerade sockor. Klickade hem Dödergöks nya sockmönster FårbackenRavelry häromdagen. Alltid kul att stödja svenska designers. Så fina dessutom.
Men innan jag tar tag i dem ska jag nog sticka lite fler restgarnssockor. Jag vet att asylboendet kommer att behöva varma barnkläder framöver. Att sticka dessa sockor kräver inte så mycket av mig, men kanske glädjer de någon liten desto mer.

Allt gott till er i septembersolen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar