lördag 17 oktober 2015

Mysiga Fårbacken


Det är som en drog. Jag kan inte sluta sticka dessa mysiga sockor och har just lagt upp ett nytt par på stickorna. Hittills har jag stickat tre par i barnstorlek och bara använt restgarner. Mönstret är Erica Guselius (Dödergök) och finns att köpa på Ravelry. Men jag varnar dig, det är starkt beroendeframkallande stickning!
Dessa är stickade i minsta storleken (ca 1 år) med strumpstickor 3. De mäter ca 13 cm i foten. Eftersom mönstret är väldigt flexibelt så kan man göra foten kortare eller längre. Jag kallar dem "Snödroppar i Fårbacken". Det var svårt att få den gröna färgen bra på fotona, men tänk er snödroppsgrön.
Dessa är stickade i storleken 4-6 år, men jag minskade en rapport på foten, så dessa passar kanske en 2-3-åring. De mäter 15 cm i foten och jag kallar dem "Höst i Fårbacken". Ett klassiskt gråmelerat raggsocksgarn och mustig roströd till det.
Tredje paret ut är stickade i storleken 8-10 år och dessa är till min dotter som har storlek 32. Hon ville ha randiga och valde färger själv och i vilken ordning de skulle komma. Jag tycker att de är jättefina och kallar dem "Frost i Fårbacken".

Garnerna jag använt är, som sagt, restgarner. I huvudsak är det blandgarner, men också några akrylrester. Dödergök rekommenderar ett garn med ca 260 m/100 gram så det är det som har fått styra mina val.

De går ganska fort att sticka och man lär sig mönsterrapporten skapligt snabbt utantill. Hälen är en istickshäl som ger ett snyggt resultat.


Det fjärde paret är kanske till mig själv, jag får se, och dem kallar jag "Ljung i Fårbacken". Återkommer.

Ha det gott!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar