måndag 28 december 2015

Julsockor

God fortsättning på er! Hoppas att den första delen av julen varit bra. Här kommer en presentation av en julklapp jag gjort. Man kan ju göra det nu när den är utdelad och öppnad ^^.

I min mormors syskrin, som jag hade lyckan att få ärva, låg ett slitet mönster från en veckotidning på ett par stickade vantar med stora hjärtan. Bilden av mannen på baksidan av urklippet får mig att gissa att det är från femtiotalet.  Mönstret är väl använt och på det finns många små markeringar från mormor. Jag var då inne i ett sockstickande (inte på femtiotalet utan när jag hittade urklippet) och gjorde om mönstret till ett par varma tjocka sockar till min mamma som har så kalla golv på vintern.
De är stickade med stickor 3 i ett ull/akryl-garn som heter Alize (det röda) och Drops Cotton Merino. Min mamma gillar nämligen inte när det sticks. Till dessa sockor i storlek 39 gick det åt 70 gram av det röda och 40 gram av det vita.
De är mjuka och varma och och mudden är vriden resår. Ovansidan är hjärtmönstret från vanten och undersidan och baksidan är grafiskt randad/rutig. Hälen är en instickshäl.

De är inte perfekta och har några fel i någon rapport. De är inte heller exakt likadana, men de är stickade med stor kärlek. De små markeringarna som mormor gjort i mönstret blev som en liten hälsning till mig och jag tänkte "jaha, nu är vi på samma ställe i mönstret". Det kändes som vi hade en liten sock-kal (kal= knit a long) tillsammans även om hon inte fysiskt fanns med mig i de sena decemberkvällarna när jag satt och stickade.

Jag hoppas att de kommer väl till pass.

Inom kort kommer en recension på en annan julklapp...

Ha det bra!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar