söndag 20 december 2015

Stickad dörrkrans

Det blev visst ett inlägg till före jul. Har legat förkyld några dagar och behövde något lätt att sticka på. Jag såg något inlägg någonstans hur någon hade stickat en dörrkrans. Det tyckte jag var himla käckt, så jag tog tag i två restgarnsnystan i två olika röda nyanser och två stickor 5 , lade upp 35 maskor och stickade slätstickning fram och tillbaka. Två varv mörkrött, två varv rött tills jag hade önskad längd. Stickade ihop till en ring, trädde över en gammal kransstomme i vit rotting och sydde ihop på baksidan.
Sedan virkade jag tre gröna blad på frihand och sydde fast på kransen. En gammal virkad brosch fick bli julstjärna och så fäste dit jag en liten klocka som jag hade i en låda. Tadaa! En dörrkrans. Tre timmar inklusive montering. Mönstret till den virkade blomman hittar du här.

Det måste ju synas att det bor en stickerska i huset!

God Jul igen och glad fjärde advent!

Var inte rädd! Gud är dig nära.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar