söndag 13 december 2015

Virkade glasunderlägg

Så här i glöggtider måste man ju ha glasunderlägg som liksom är lite juliga.
Under Nobelbanketten passade jag på att virka sex små rundlar i rester av Tildagarn med en liten enkel vit bårdkant runt. Eftersom de glömt att bjuda in mig i år igen fick man ju göra det bästa av situationen. Och vad kan vara bättre än lite enkelt handarbete framför TV:n.
Receptet är enkelt. Lägg upp sex fm i en magisk ring och dra åt. Virka  sedan runt, runt och öka  sex maskor på varje varv, jämnt fördelat, tills det är 54 m. Innan du drar genom tråden sista gången på sista maskan byter du till vitt garn och virkar ett varv med fm precis som innan. När du kommit runt har du 60 fm. Virka tre lm, hoppa över en m, sm. Upprepa tills du kommit runt. Fäst garnet. Stryk underlägget och häll upp glöggen. Klart!
Givetvis kan man göra dessa i vilka färger man vill. Jag har olika uppsättningar beroende på årstid. Påsk, sommar, höst... och nu jul.
Tvätta i 60 grader om någon råkar spilla och stryk med varmt järn och de är som nya.

Hoppas att ni alla har en fin luciadag. Min började traditionsenligt med lucia på TV och kommer att innehålla både lite julpyssel och studier. Förhoppningsvis hinner jag en sväng till kyrkan också.

Och så ett litet lästips!

För många hundra år sedan bodde i södra delen av Värmland en rik och girig gammal kvinna, som kallades fru Rangela. Hon ägde en borg, eller kanske att man rättare borde säga en befästad gård, vid den smala mynningen av en vik, som Vänern sänder långt in i landet, och över denna mynning hade hon byggt en bro, som kunde fällas upp på samma sätt som vindbryggan över en vallgrav...

Så börjar Selma Lagerlöfs saga "Luciadagens legend". En fantastisk liten berättelse av en fantastisk författarinna. Läs den! Den finns i boken Julberättelser av just Selma Lagerlöf. Tänd ett ljus, dämpa belysningen, häll upp lite glögg och ordna en högläsningsstund där hemma. Den här berättelsen kräver nästan det.

Kram på er och glad Lucia! Glöm inte att idag sprida lite ljus i mörkret!

Kölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme, låt det ljusna.

Petronella
Kölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme, låt det ljusna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar