söndag 3 januari 2016

Kort summering av 2015

Det har varit ett gott år. 2015 var ganska snällt mot mig. Det blev på många sätt bättre än 2014. Jag kom ikapp och fick struktur och ordning på mitt liv. Jag fick ägna mig åt mina studier på heltid och har i själ och hjärta blivit en lundastudent på riktigt även om jag halva året läst på distans. Jag har fått nya vänner och blivit moster för femte gången. Jag har fått uppleva Rom och Wittenberg och blivit förtjust i en Lutherros och flerfärgsstickade sockar. I somras hade jag förmånen att få göra praktik i Kalmar Domkyrkoförsamling och har under hösten fått tjänstgöra som veniat på hemmaplan. I september kom äntligen Pride-paraden till Kalmar och vi tågade stolt med i Svenska kyrkans grupp. 2015 var också snällt mot min familj som har klarat sig från sjukdomar och annat elände, vilket jag är evigt tacksam för. Höstens och vinterns flyktingströmmar har gett mig perspektiv på livet.
Vårens hebreiskastudier ledde till uppsatsskrivande i bibelvetenskap under hösten och den ska läggas fram den 12 januari. Om allt går som det är tänkt har jag en teol. kand. till sommaren. Jag har arbetat mycket med att själv vända på den inre kritiken och försöka lära mig något av den i stället och tänka att det jag gör är bra och att det duger. Att jämföra sig med andra kostar bara negativ energi. Det är inte alltid lätt, men jag jobbar vidare på det.

När det gäller handarbetsåret 2015 så trodde jag inte att jag åstadkommit så mycket som jag gjort. Men när jag summerar så är det en hel del som blivit klart.

Stickat:
Påskägg
5 sjalar:
- Restgarnssjal
- Farmensjal, Spetssjal i Shetlandsull
- Hybridsjal
- Spetssjal i rosa bomull
- Regnbågssjal
Bondekoftan
Maile Sweater
Babyfilt
Ölandskofta i Kalinka
Makover av tröja till kofta
8 sockar:
- turkosa raggsockar strl 30
- fyra par Fårbacken i olika storlekar
- Lila restgarnssockan Ivar
- Julsockar
- Sockan Inger
Tumvantar, Lakritsvanten, till Anna
Dörrkrans
Koftan Siri (inte fotad och bloggad, men blev klar 30/12. Tjohoo!)

Virkat:
Ett antal babyvästar "Jolly Jacket"
Fjärilssjal
Juliga glasunderlägg

Sytt:
Ännu en cottolinväska
Linneklänning
Blå sommarklänning

Broderat:
Mässhakar till Anna-Karin
Lutherros

Ja, det har blivit en del. Mest stickat. (Har en känsla av att sticktrenden kommer hålla i sig under 2016.) Nästan ett blogginlägg i veckan förutom på sommaren. Det får jag vara nöjd med.
Nu har jag stora förhoppningar på 2016. Blickar framåt och ser att det kommer hända mycket roliga saker om jag får vara med. Jag kommer fortsätta mina distansstudier under våren, på halvfart dock, och förhoppningsvis vikariera som lärare lite grand. Det vore roligt att möta elever igen. Jag ångrar aldrig att jag sade upp mig från min tjänst som lärare, men jag saknar den dagliga kontakten med eleverna.

Om framtiden vet vi inget, men "Jesus Kristus är densamme i går, idag och i evighet" (Heb 13:8).

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar