lördag 20 februari 2016

Virkade grönsaker

För några år sedan virkade jag kakor, frukter, mat och grönsaker åt min dotter. Hon lekte jämt med dem och vissa av dem börjar se lite slitna ut vid det här laget. Hon tycker fortfarande att det är roligt att leka med de virkade matvarorna, även om leken ser annorlunda ut nu, och påtalade att hon saknade vissa grönsaker och att hon skulle behöva några fler av vissa. Jag började surfa runt för att få inspiration och fick då se en bild på en virkad paprika. Den ska jag göra, tänkte jag och började klura ut hur den var gjord. Och sen var det igång...
Nu är mitt huvud är fullt av idéer och jag vill virka hela tiden. Jag hade glömt hur roligt det var att virka sådana här små saker. Tur att man har ett stort restgarnslager! Jag visste väl att det skulle komma till nytta någon gång ^^.

Här är det ingen fasta minsann! Ronald, Musen, Draken och Oswald kalasar bland morötter, tårtor och kakor. Ja, nog finns det behov av lite nyttigt tilltugg alltid.

Nu kan jag ju inte sitta och virka hela dagarna. Jag har min utbildning att sköta och jag har också börjat jobba extra som lärarvikarie i kommunen. Dessutom har jag en hel del uppdrag som veniat under våren, vilket gläder mig oerhört. Imorgon tjänstgör jag i två gudstjänster på sydöstra Öland och har fått fundera både framåt och bakåt på söndagens tema "Den kämpande tron" för att få till en predikan.

I morse lade jag ut en bild på grönsakerna på Instagram. Jag fick glada tillrop och uppmuntran (tack för det!). Jag fick också förfrågan om det går att beställa. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Jag blir alldeles varm i hjärtat av era fina ord. Men just nu kan jag inte ta på mig några beställningar. Virkandet och stickandet är min terapi - en livsnödvändig sådan - och den måste få vara lustfylld. Jag tillverkar helt enkelt det jag tycker är roligt. Det kanske kommer en tid när jag klarar av att luststicka på beställning, men än är jag inte där. Det är så mycket annat som måste funka runt omkring mig och då vågar jag inte ta på mig några beställningar. Inte än. Ni får återkomma helt enkelt. Det händer att jag ger bort saker - ganska ofta faktiskt -  men då har jag själv bestämt att det ska vara så.

Per Harling har skrivit en liten dikt som passar både nu på söndag, men som också beskriver lite grand hur jag tänker kring livet och det jag ber om:

Fånga dagen! Våga livet!
Dansa med vinden som andas ditt liv.
Lek ut längtan! Trotsa hindren!
Du är Guds avbild och kärleksmotiv.

Ha det gott. Kanske se vi i någon kyrka någon stans...

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar