måndag 28 mars 2016

Glad Påsk-duk och vårtrötthet

Den 9 mars lade Järbo-bloggen ut ett gratismönster på en virkad retroduk. Jag blev genast peppad att virka en duk i glada färger till påsk och stegade fram till restgarnskorgen med virkgarner. Min svärmor och min mormor har försett mig med många små nystan i "retro-färger" och jag är så glad att jag har sparat dem. Titta så fin min vår- och påskduk blev!


Material: rester av virkgarn (sammanlagt ca 70 g)
Virknål: 2,75
Färdigt mått: 50 cm i diameter

Tror jag ska göra fler sådana här glada blomstjärnor. Restgarner har jag gott om. En hemtenta tvingade mig att vänta några dagar med att sätta igång, men när jag väl gjorde det gick det fort. Att den först blev klar på annandag påsk spelar inte så stor roll. Det blir påsk nästa år igen. Nu får den hänga med ett tag under våren.

Jag vet inte hur ni har det med våren, men jag och våren har ett lite komplicerat förhållande. Den tröttar ut mig fullständigt och jag kan till och med bli lite håglös. På SVT-nyheterna den 21 mars talade de om att många människor upplever depression och trötthet under våren och jag kände igen mig i flera av de "symptom" som de räknade upp. Det har jag alltid gjort under våren och alltid skämts lite för det. Alla är ju så glada för ljuset och att de kan vara ute igen. Det blir jag också, men jag hänger inte riktigt med i den fart som ljuset kommer med. Jag vill välja själv när jag vill gå ut. Jag älskar också blommor och skulle vilja skutta ut och sprudla bland blåsippor och snödroppar. Men det gör jag inte alltid. Men då var det skönt att höra att det fanns en förklaring på vår-tröttheten och att vi är ganska många som upplever den. Hastigheten i dagslängdsförändringen gör att den biologiska klockan hos vissa inte hinner med, de blir vårtrötta. Detta kan också påverka sömnen som i sin tur påverkar emotionen, alltså känslorna. Tack SVT för att ni förklarar saker för mig! 

Och med det vill jag (sittandes inomhus fast solen skiner) önska alla en God fortsättning på påsken!

"Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: "Frid över er!" Luk 24:36

Petronella

P.S Jag har varit ute tidigare idag och planterat en pensé, tvättat torkvindan och hängt upp en tvätt. Och den måste jag ju gå ut och hämta igen ^^. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar