onsdag 16 mars 2016

Randig klänning

För ett tag sedan så städade jag och rensade i mina skåp där jag bland annat förvarar tyger. Då hittade jag ett randigt tyg i indisk bomull, som direkt talade till mig och sade att det ville bli en klänning. Efter ett par dagars knåpande hade jag fått ihop en typisk Nella-klänning.
Jag utgick från ett klänningsmönster med empire-skärning, men förlängde livet och kantade halsringningen med en snedslå i samma tyg. Bakstycket fick knappkant i stället för dragkedja och ärmarna förlängdes en aning. Kjoldelen består av två tygstycken istället för fyra.
Självklart utrustades klänningen med en ficka. Det går inte att ha plagg utan fickor.

Klänningen är invigd. Den var med mig på MSS i helgen. MSS är förkortning för Mötesplats Stift Student och arrangeras av stiften för blivande kyrkoarbetare. Dessa har olika teman och i Växjö Stift var temat för helgen "Att göra skillnad i världen - Se människan, medmänniskan som om hon vore du". Vi fick möta diakoner som arbetade med profetisk diakoni, EU-migranter, tiggare och människor från andra kulturer. Vi fick också möta Maria Soave från Brasilien som talade med oss om kontextuell bibelläsning (befriande bibelläsning) som ett redskap för befrielse. Hon talade inte om Gamla och Nya testamentet, utan om Första och Andra testamentet och att hela Bibeln är en del av Guds två böcker - Livet och Bibeln. Som en påminnelse om helgen och det fortsatta arbetet fick vi pärlor och tråd med oss hem.
Det går att göra skillnad i världen. Ensam går det inte, men tillsammans kan vi göra skillnad för människor som inte har en egen röst eller som är för små för att synas.  Vi som kan måste stå upp för våra medsystrar och bröder. Så länge det finns orättvisor och människor som behandlas annorlunda på grund av religion, etnicitet, kön, ålder, sexuell tillhörighet eller funktionshinder så är det en kamp som måste pågå. Det är varje kristen människas skyldighet, och alla andra människors skyldighet också för den delen. Man behöver inte uträtta storverk. Det räcker om man jobbar i det lilla och gör vad man för stunden kan och förmår. Om vi alla gör det blir det ringar på vattnet och samhället kommer förhoppningsvis bli trevligare att vistas i för alla och envar.

"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem" Matt 7:12

Petronella


1 kommentar: