tisdag 8 mars 2016

Skål

Nej, det blir inga dryckesvisor på bloggen idag. Jag inte heller börjat dreja. Men nu är äntligen sockan "Skål" tvättad och fotograferad. Eller fotad kanske passar bättre här ^^.

Härförleden skrev jag ett inlägg om att inspireras av en dekor. En liten dekorbård blev till en stor socka. Som sedan blev två sockor. Två långa ankelsockor. Det här är inte några sockor man har i stövlarna när man går och jagar eller så. Det här är två tunna, men varma, sockor som man skrufsar runt i när golven är kalla och fötterna behöver lite ullkärlek.

Den lilla bården blev en mönsterrapport och två rapporter på foten blev för lite. En tredje rapport gjorde sockan för lång. För mig, alltså. Men kanske att det någon gång dyker upp en person med skostorlek 42 som behöver ett par varma sockar att skåla i.
Den uppmärksamme ser att mittenrapporten på foten är "negativ", färgerna är stickade tvärtom. Jag tänkte att det skulle bli snyggt, men det fick inte den effekt jag önskade. Men det blev ju inte fult heller.
Sockorna är stickade i garnerna Pallas (ett härligt sockgarn) från teetee och ett tvåtrådigt ullgarn som jag tror är Navia. Jag hade ett ljusgrått Pallas, men det blev för lite kontrast mot det vita så då fick jag rota lite bland restgarnerna för att hitta en mörkare nyans. Jag ville verkligen att det skulle bli likt dekoren på skålen. Det gick åt EXAKT ett nystan Pallas (50 gram,130 meter) och kanske 25 gram av Navia. De är stickade med stickor 2,5 och 3.
Den igen uppmärksamme ser att sockan som ligger underst inte har en helvit tå. Det beror helt enkelt på att jag insåg att garnet inte skulle räcka till det. Det blev en randig tå, men då rockar man ju sockarna hela tiden. Och det är ju bra. Hade de varit i damstorlek hade garnet räckt utan problem.


Och så har jag äntligen fäst trådarna i ett litet par Fårbacken som legat klara länge.

I övrigt så virkar jag vidare, men inte frukt och grönt, utan blommor. Mer om det i nästa inlägg...

Ha det gott.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar