söndag 17 april 2016

Vägen till livet - Fjärde söndagen i påsktiden



Denna ikon är målad i Nasaret och jag har fått den i gåva. Den föreställer Jesus. Han håller Skriften i vänster hand och håller den högra handen som en välsignande hand. Han håller lillfingret uppåt och tummen möter ringfingret. Jesus gör I X tecknet med sina fingrar – Jesus Kristus. Tumme och ringfinger är människonaturen underifrån och den Gudomliga naturen ovanifrån vilka tillsammans formar ett tecken för evigheten. I hans gloria finns tre bokstäver som betyder ”jag är den jag är”.
De tre bokstäverna i glorian på ikonen markerar för betraktaren att det är Kristi gudomliga natur man ser. Han är både Gud och människa och genom honom lär man känna Gud.

Hur lär man känna Gud och hur vet vi vilken väg som är den rätta? 
Jag tror inte det finns någon annan väg till Gud än kärlekens väg. Det är inte alltid den lättaste vägen, den innehåller mycket förlåtelse, fördrag, överseende och förståelse. Men genom att umgås med Gud kan vi få hjälp utmed vägen. Umgås med Gud gör man genom att lyssna till honom i bibelorden, möta honom i nattvarden och genom att be. Och Gud har inga öppettider. Han har support dygnet runt.

Jag är den jag är säger Jesus. Vad är det han är?



I dagens evangelietext som här hämtad ur Johannes 14:1-14 kan vi läsa hur Jesus svarar Tomas att ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.” Jesus talar om för Tomas och de andra lärjungarna att han är både Gud och människa. Han är Fadern de har fått lära känna, men han är också Jesus, Guds son som de har följt, men som nu ska gå bort och bereda plats för dem. 

Texten är hämtad ur det så kallade avskedstalet i Johannesevangeliet. Jesus förbereder lärjungarna på att han inte längre kommer att vara med dem. Johannesevangeliet skiljer sig från de andra tre evangelierna i språk och stil. Centrala ord och begrepp i evangeliet är tro, kärlek, evigt liv, härlighet, vittnesbörd, tecken, ljus och sanning, men också Fadern och sonen – Jesus som slutgiltigt har visat för människan vem Gud är. I Johannes finner vi de sju ”jag är”-orden: Jag är livets bröd, världens ljus, grinden in till fåren, den gode herden, uppståndelsen och livet, vägen, sanningen och livet och den sanna vinstocken. Dessa jag-är-ord knyter an till 2 Mos när Mose frågade efter Guds namn och Gud svarade ”Jag är”. Nu visar Jesus att han är både Gud och människa genom att säga detsamma.
 
Jesus har tidigare varit runt och talat till folket. Nu vänder han sig inåt till lärjungarna i den här texten. Efter påsken är lärjungarna lite rädda och har glömt att Jesus sade till dem att inte vara rädda. Rädslan kan ibland förblinda våra ögon så att vi inte ser vilken väg vi ska gå. Vi kanske öppnar fel grindar för att slipa möta det som gör ont. Rädslan gör ibland att vi väljer att se på oss som "vi" och "dom". Rädslan kan ibland göra så att vi förnekar det vi egentligen tror på för att inte själva bli skadade eller sårade. Och då menar jag inte fysiska skador. Det tror jag inte Jesus menade heller. Jesus vet vad det innebär att vara människa. Han vet vad det innebär att ha sorg, känna oro och smärta och behöva tröst. Därför säger han ”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig”. Ord som ger tröst och inger hopp när vi vandrar på slingriga vägar genom livet. 

Idag är det vi som är lärjungar, Jesus vänder sig inåt till oss, det är vi som får vara påskens vittnen och vittna och berätta om vem det är som är den gode herden och vem som är vägen till livet. Och det är vi som ska vittna om att kärlekens väg är den väg som leder till Gud. Budskapet om Jesus har nedtecknats för att vi genom tron skall ha evigt liv. I en värld där ondskan regerar på olika platser är det viktigt att vara uthållig i tro och vandra kärlekens väg. Ibland hör jag hur människor säger att religion används för att legitimera våld. Jag vill hävda att den som tror på Jesus ska använda sin tro till att motarbeta våld, klä av våldet dess falska legitimitet och väcka drömmar om kärlek och andra alternativ än våld. 

Vi har alla stått vid olika vägskäl och funderat över vilken väg vi ska gå. Vilken utbildning ska jag välja? Var vill jag bo? Är det här rätt arbete för mig? Förra söndagen fick vi fundera över vilken herde vill vi följa. Vilken herde behöver jag i mitt liv? Jesus sade: Jag är vägen, sanningen och livet. Känn ingen oro, tro på mig, jag är den jag är och jag kan hjälpa dig att utföra de gärningar som jag gjorde och när din väg leder fram till Faderns hus finns många rum för att du ska kunna vara där jag är. 

Vilken väg du än väljer och vilka grindar du väljer att öppna så har du en medvandrare i Jesus. Han viker aldrig från din sida.

Stenåsa kyrka

Petronella

2 kommentarer:

  1. Önskar att alla människor kunde vandra på kärlekens och medmänsklighetens väg, så mycket elände vi då skulle slippa! Men vi som har förmågan får försöka att sprida godheten omkring oss.
    Tack för fint inlägg! Kram

    SvaraRadera
  2. Kram tillbaka och tack för din fina kommentar. Ja, vi får hjälpas åt att sprida godhet omkring oss.

    SvaraRadera