måndag 14 november 2016

Ett par färdiga alster

Den har legat färdig ett tag, min andra virkade fjärilssjal, men det har liksom inte funnits tid eller inspiration att fotografera. Hur roligt är det liksom att ta bilder i ösregn? Under oktober fick vi äntligen det regn vi längtat efter här på ön, en bra bit över 100 mm, så det har inte varit något gynnsamt fotoväder varken ute eller inne. Men bra att vattenflödena fyllts på lite. Det får gärna komma mer. Näväl, en sjal till har det blivit. Samma mönster som min förra fjärilssjal, fast med större virknål och tunnare garn. Och nu blev den precis som jag ville ha den.
Garnet är ur gömmorna, Nettos "Rustik". Ett melerat garn i 80% ull och 20% polyamid med ca 200 meter per 50 gram. Till den här ganska stora sjalen gick det åt tre nystan a´50 gram. Till udden (som jag hittat på själv) har jag använt resterna efter min Offe-kofta. Ett lila entrådigt ullgarn. Allt virkat med virknål 3,5.
Riktigt rolig virkning! Mönstret heter Butterfly Stitch Prayer Shawl och det hittar du HÄR. (Ravelrylänk)

Igår var det Fars dag. Det blev ingen helgdagsrock åt far, men väl ett par raggsockar.
Ett par klassiska raggsockar att ha i skogen i vinter. Faktiskt det enda av mina socktober-projekt som blev klart. Jag var alltför tidsoptimistisk och hade höga förhoppningar om sticktid. Men det gör ingenting. Att drömma om sticktid kan vara lika värdefullt som sticktiden i sig ibland och jag fick ju ett par färdiga i alla fall. Och nästan ett par av "Längtan till Gotland". Mer om det i ett annat inlägg.

Ha en skön novembervecka och ta hand om dig!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar