fredag 25 november 2016

Längtan till Gotland

Nej, jag har inte börjat längta bort från min ö. På Öland trivs jag alldeles utmärkt. Men jag har stickat ett par "Längtan till Gotland". De lämnade stickorna för ett tag sedan, men nu finns de förevigade på bild också. Passade på en solig dag när jag ändå skulle plocka mossa till adventsljusstaken.

Jag har aldrig stickat långa sockar/strumpor förut men har upptäckt hur praktiska de är. Särskilt när man som jag ofta har klänning och ett par kängor. Då syns den fina rosenbården över kängskaftet.
Mönstret är Pia Kammerborns och finns att köpa här (Ravelrylänk). Jag har stickat dem i Drops Fabel med stickor 2,5. Ränderna är i färgerna "Kungsblå" 108 och "Ljus pärlgrå" 114 och det gick åt ett nystan av varje i strl 40 (det blev några meter grått över). Rosorna och bladen är några meter av restgarn.
Mönstret finns i två storlekar och jag stickade den större eftersom jag har lite tjocka vader. Längden på foten avgör du själv eftersom du kan mäta efterhand.

Ett par mycket användbara, tunna och varma sockar som jag redan använt flera gånger. Jag kommer absolut att sticka fler i andra färgkombinationer.

Idag har jag äntligen fått hem två uppsättningar strumpstickor i strl 2,25 (!!) och ska ikväll sätta igång med Kammebornias sock-KAL. Det ser jag fram emot.

Önskar er alla ett Gott nytt kyrkoår och en skön 1:a advent!

Petronella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar