tisdag 21 mars 2017

Ärna på gång

Så kom den då till sist. Förkylningen med stort F. Efter ett par veckors skulsenhet och trötthet bröt den ut med full kraft och jag låg med feber i tre dagar. Det kändes som om mina luftrör var fyllda av eld och varje hostning var som en knivattack i lungorna. Jag börjar nu återhämta mig och är faktiskt tacksam att förkylningen bröt ut till sist, då kan det ju bara bli bättre. Eller hur? Idag är jag påklädd och har faktiskt gräddat några våfflor till familjen.

För ett par veckor sedan började jag sticka på en ny kofta till mig själv. Det är koftan Ärna. Det är ett av de mönster jag köpte till rabatterat pris under december månads stickkalender. Man skulle ju kunna tänka sig att jag haft en massa tid att sticka nu när jag legat sjuk, men faktum är att jag inte orkat ens det. Men igår, äntligen, kunde jag fortsätta och snart är kroppen klar.
Jag stickar med en tråd av Sandnes garn Tove nr 2930 (ljusblå) och en tråd Alize Angora Gold i ljusblå och/eller ljusgrå med rundstickor nr 5 uppifrån och ner. Jag gillar ju det. Att kunna prova efter hand och slippa montera. Koftan, som jag stickar den, är inget för den som inte tål sticksighet. Men jag gillar den raspiga känslan i Tove och den ulliga auran från mohairgarnet. Den kommer bli riktigt varm och skön. Än är den kyliga säsongen inte över. Och det kommer ju en vinter nästa år också. Och nästa...
Mönstret är från Marias garn och kan köpas här för 50 kronor.

En decimeter till på kroppen så ska bara ärmarna stickas på. Det går förhoppningsvis ganska fort med så grova stickor.

Sen kommer ett annat roligt moment - att välja knappar.

Jag hoppas att ni mår bra och att våren är gynnsam mot er. Ut  och gläds åt ljuset. Snart ska jag också göra det. Jag ska bara vänja mig vid det först. Ljuset alltså.

Kram Petronella!

P.S På lördag kommer Tranan. Det har du väl inte glömt? D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar