torsdag 18 maj 2017

Mjuka restgarnssockor med dolt budskap

Jag har improviserat fram en restgarnsocka. En färgglad, mjuk, skön och ändamålsenlig socka.
Paret är inte exakt likadana, det röda garnet räckte inte till en fjärde bård, men det gör inget. Fiskarna blev bröd på den andra sockan, vilket inte heller var tanken från början. Men det är ju bra. Då glömmer jag inte bespisningsundret, att Guds nåd räcker till oss alla, när jag har sockorna på mig.
 Det bästa med sockorna har varit att all typ av mönster, instruktioner eller färdiga former inte hindrat mig i skapandet. I sluttampen av mitt uppsatsskrivande där den akademiska formen ibland hindrar mig i mitt kreativa skrivande har stickningen varit en livlina och den bästa ångestdämpande medicin som funnits. Trots att jag varit jättetrött på kvällen har jag varit tvungen att sitta uppe en stund när familjen lagt sig och bara låtit stickorna gå en stund. Och sockor kan man aldrig få för många av.
Jag älskar verkligen Moods of Colors garn Soft sock och var tvungen att sticka något av resterna som blev över från Adventssockorna. Jag hade några av hennes minihärvor också (lila och blå) i samma garnkvalitet. Jag har stickat med stickor 2,25 och har inte en aning om hur mycket garn det gått åt av varje färg. Men nu är det bara små små nystan kvar av detta underbara garnet och får nog snällt vänta på att köpa mer tills jag har en fast inkomst. (Vågar inte ens gå in på hemsidan av risken att köpa på mig mer garn ^^)
Hade som sagt ingen uttalad tanke när jag började. Bara att det skulle bli ett par glada sköna sockor. Nu fick de ett dolt budskap också...

Vill du läsa om hur Jesus mättar femtusen män (och förmodligen också kvinnor) finns den återgiven i alla fyra evangelierna. Unna dig en stund och se om du kan hitta likheter och skillnader.

Matt 14:13-21, Mark 6:30-44, Luk 9:10-17 och Joh 6:1-13

Allt gott!

Petronella

1 kommentar:

  1. Superfina! Bröd och fiskar. Det är bra påminnelse. Och så fina färger

    SvaraRadera