fredag 9 juni 2017

När man inte kan hålla sig till en sak

När min magisteruppsats blev klar och godkänd släpptes kaoset lös inom mig. Det positiva kaoset. Den uppdämda längtan efter skapartid fullständigt briserade och nu gör jag allt och ingenting på samma gång och det är härligt.

Jag har nu kommit en bit på mina Karelensockor - Echoes from Karelen - i Drops Fabel. Jätterolig flerfärgsstickning.
Min tågstickning som nu får vila ett tag (om den inte blir strandstickning). Mina Hermione´s Everyday socks i ett namnlöst garn. Också jätterolig stickning.
Jag sörjer att banderollen har försvunnit från detta nystan. Underbart mjukt garn som känns som någon ull/bomullsblandning. Jag köpte det på en marknad och ett nystan skulle räcka till ett par sockor. Det kommer det att göra. De blir perfekta vardagssockor!

Jag har kommit en bit på min vävstickade stola i lin och ull. Får nog se till att ta tag i den igen om den ska bli klar till nästa sommar. Då är det nämligen äntligen dags för mig att prästvigas om Gud och livet vill.
Det senaste påbörjade projektet är en virkad tunika med mönster från Järbo i garnet Elise. Supermjukt och skönt!
Ibland är det skönt för handlederna att hålla i något annat än stickor 2,25 och då tar jag några varv på tunikan som kommer att bli flerfärgad.

Ett litet boktips får ni på köpet. "Vargarnas tid" av Elisabet Nemert. Jättebra bok!

Ja, så håller jag på att sy en jeanskjol, rensa i mitt hobbyrum, sortera garner och planera nya projekt. I fina påsar ligger nu garn och beskrivning till fyra par sockor och ett sommarlinne. Och så håller jag på och planerar och förbereder en utställning om Martin Luthers gammaltestamentliga gudsbilder som ska visas i Ås kyrka senare i sommar. Ja, och så sommarjobbet som tjänstebiträde då. Bara roliga grejer på gång just nu.

Hoppas att också du har något skoj på gång.

Petronella




5 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa om ditt kreativa kaos. Fast så hemskt kaosartat verkar det inte. Hoppas du får en ljuvlig sommar och kan njuta av att studierna inte hänger över dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta! Ja, jag ska verkligen njuta.

      /P

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag stickar just mest frekvent på min Heavenly när jag är hemma och på disktrasor på sommarjobbet.
    Sjalarna Sweet as och Waiting for rain väntar på mig. ;)
    Och jag börjar bli pepp på att fortsätta på pappas kofta.
    Sedan är syfabriken igång igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter härligt Camilla :)

      P

      Radera