lördag 5 augusti 2017

Echoes from Karelia

Det är något viss med sockstickning. Jag kan aldrig få nog av det. Perfekt stickning att ha med sig och superbra att ha när de är färdiga. Ännu ett par sockor har nu lämnat stickorna. Och jag tycker de är så snygga.
Tiina Kuu som har designat sockorna skriver på Ravelry att sockmönstret är en hyllning till hennes mammas karelska arv. Jag älskar sådant och gick igång på de folkloristiska sockorna. Mönstret är gratis och kan laddas ner HÄR.
Jag tycker det är roligt med små finesser och finurligheter. På utsidan av sockan finns en vacker bård bestående av små flätor och vridna maskor. Därför stickas höger och vänster socka olika och det blir inte någon långtråkig slätstickning. Tyvärr syns de dåligt i den bruna nyansen, men kika in på mönstersidan ovan så ser du bättre hur den ser ut på ljusare sockor.
Jag har stickat dem i Garnstudio Drops Fabel. Ett helt, och några meter, brunt nystan gick åt (ca 50 g) och ca 20 g av cerise och natur. Jag stickade med stickor 2,25 i storlek M. De blev ca 0,5 cm för långa, jag skulle börjat med mönsterrapporten innan tån lite tidigare, men det gör inget.
Som avslutning på tån gjorde jag en osynlig masksöm med stickorna (grafting) istället för att dra ihop de återstående maskorna. Det passar mina fötter bättre.
Jag gick utanför min vanliga färgskala den här gången, men jag tycker de är jättesnygga och kommer nog att sticka fler sockor i andra färger som andas Karelen.




Petronella



2 kommentarer: