lördag 4 november 2017

Ljusets Mysterium

På Gotland finns det en duktig stickerska, bloggerska och mönsterkonstruktör som heter Pia Kammeborn. Eller som hon själv skriver på bloggen -  konstnär, poet, fotograf, sagoberättare och drottning i Kammebornia. Jag har stickat hennes halskrage som heter Mystery of Light, eller Ljusets Mysterium. Så här skriver hon om kragens tillkomst:

"Förra vintern drabbades jag av en svår lunginflammation och visste inte om jag skulle överleva. Min vän som bor i Rom var förtvivlad och hon gick till flera nunnekloster där de bad för mig. Lilla mig, hemma i sekulariserade Sverige. Min vän skickade också ett radband till mig som jag hade i handen tills jag blev frisk, och jag har det fortfarande nära mig. Jag hade aldrig sett ett radband i den så kallade verkligheten förut men alltid varit fascinerad av dem när jag läst om dem eller sett dem på film. Det kändes som om mitt radband var magiskt men egentligen är det ju symboliken som är magisk. Omtanken och kärleken vi ger varandra, oavsett religiös tillhörighet.
Min tacksamhet över nunnornas och min väns omtanke om mig och över livet jag återfick manifesterar jag i den här halskragen som jag kallar Ljusets mysterium. Den värmer mig på flera sätt när höstvindarna blåser. Mönstret på kragen är ett gammalt gotländskt mönster som kallas rosenkransar. Radband kan också kallas rosenkrans."


Den har varit färdig i över en månad, men idag var tiden, ljuset, kameran och dottern på samma plats.
Den är stickad i det mjuka Cotton Merino från Drops och Helle, ett Nettogarn. Jag stickade med rundstickor 3 och tyvärr har jag glömt hur mycket garn det gick åt. Från början var det nog tänkt att jag skulle ha den själv, men A blev så förtjust i färgerna och mjukheten att jag nog får sticka mig en till.
Rolig och enkel stickning rätt igenom. det som jag gillar med den här är uppläggningen, Tubular cast on och avmaskningen Tubular cast off. Det ser liksom ut som om resåren är dubbel och blir superstretchig.Tar lite tid, men är värd besväret. På Youtube finns massor av bra instruktionsfilmer.

Mönstret till halskragen finns HÄR och Pias blogg hittar du HÄR. Alltid värt ett besök.

Frid och fred åt er alla denna Allhelgonahelg.

Petronella


1 kommentar:

  1. Oh så fin! Förstår att hon ville ha den.
    Tack för tipset om bloggen. Den ser lovande ut!
    Kram till dig i mörk november <3

    SvaraRadera